WELCOME TO MY BLOG~ FOLLOW AND LEAVE A COMMENT

Sunday, December 13, 2009

Kembar vs Cinta


" WHAT? Siapa?" jerit Syed Shahrul sambil menghentak meja di hadapannya. Dia merenung tajam ke arah mama dan papanya. Dia tidak setuju dengan rancangan yang diusulkan kepadanya.

` Please Shah... jangan hampakan harapan kami. Kami teringin sangat nak berbesan dengan keluarga Dato’ Kamarul tu. Lagipun kamu belum berpunya lagi kan? Mama kenal sangat perangai kamu yang malu kepada perempuan. Tapi mama garenti kamu mesti syok punya kat budak tu.’ Pujuk Datin Sharifah Aqilah sambil mengusap lembut lengan anaknya dan berharap agar anaknya menimbang semula rancangannya.
` no...mama. kenapa shah? Kenapa mama tak jodohkan saja budak tu dengan anak kesayangan mama? Kenapa mesti Shah yang berkorban...? kalau mama nak sangat menantu saya boleh cari tapi bukan dengan paksaan. Maaf mama saya lebih rela tak kahwin daripada terpaksa berkahwin dengan orang yang saya tak cintai.’ Selesai berkata-kata dia segera berlalu dari situ.
Datin Sharifah Aqilah berkecil hati dengan anaknya. Dia mengharapkan sedikit pengertian daripada anaknya dan akhirnya dia menangis teresak-esak.
Dato’ syed Ammar pula menenangkan isterinya.
**************************************************
` woi geng!!! What’s up lu…? Still remember me?’ Tanya Amylea sambil membetulkan topi yang dipakainya. Sememangnya dia merindui rakan-rakannya yang sudah 5 tahun tak berjumpa. Dia baru sahaja pulang dari London setelah selesai menyambung pelajaran di sana.
` la...Amy. takkan la kitaorang nak lupakan kau. Kau lah sahabat sejati kitaorang dari dulu lagi. Eh, perangai kau tak berubah ek? Aku ingat dah pergi sana berubahla jadi perempuan sejati tapi...nampak gayanya...still same as before...huh!!!’ kata salah seorang rakannya Adli sambil mengeleng-gelengkan kepalanya sambil merenung Amylea dari atas sampai bawah. Pakainnya masih lagi sama...macam lelaki.
` wei Li... kau jangan nak kutuk aku plak. Dah gini stail aku nak wat camne? Dahlah korang. Jom ar gi shopping. Aku nak beli sesuatu nih...’ Amylea terus bangun dan menuju kearah motorsikal berkuasa tinggi miliknya. Tiba-tiba...`GEDEBUK!!!’ Amylea terduduk di atas lantai. Dia terus bangun dan
` HOI! Buta ke? Awek secantik aku kau tak nampak ke?’ Amylea menghemburkan kemarahannya sambil mencekak kolar baju lelaki itu. Kemarahannya semakin maksima apabila lelaki itu tidak meminta maaf daripadanya.
` Hai cik adik yang cantik jelita...sungguh kurang sopan apabila seorang perempuan mencekak baju orang lelaki. Lebih baik awak alihkan tangan awak tu sebelum ramai lagi orang lain yang nampak.’ Kata Syed Shahrul sambil membetulkan bajunya yang sudah renyuk akibat daripada tindakan drastik Amylea.
Amylea terasa dirinya disindir. ` ah...aku tak peduli ape yang kau nak cakap. Lebih baik kau mintak maaf daripada aku sekarang. Kalau tak...’
` kalau tak....apa? awak nak buat ape? Awak nak pukul saya....nah… silakan. Tapi sedarlah diri tu sikit. Kalau dah perempuan tu jangan nak berlagak macam jantan. Kan tak pasal-pasal kena masuk hospital. Ok lah...saya nak pergi... bye...sayang.’ Syed Shahrul berlalu pergi sambil mengenyitkan matanya kepada Amylea.
` woi bangsat!!!!’ jerit Amylea kepada lelaki itu dan akhirnya dia diheret oleh rakan-rakannya untuk ke tempat lain. Dia berazam untuk membalas dendam kepada lelaki yang merendah-rendahkannya itu.
**********************************************************
Semenjak kebelakangan ini Syed Shahrul menjadi tidak tentu hala. Fikiranya asyik terbayang kepada wajah ayu perempuan tomboi itu. Dia ingin sekali mengenalinya dengan lebih rapat. Dia juga berharap agar dapat bertemu dengannya buat kali yang kedua. Tiba-tiba dia teringat akan perbualannya dengan mama dan papanya petang tadi...
` Shah... mama nak kamu jumpa dahulu orangnya. Kalau kamu tak suka kamu cakap je. Mama terima walau hati mama terluka. Mama janji mama takkan paksa Shah untuk menerimanya.’
` baiklah mama...Shah boleh tengok tapi...Shah tak janji yang shah akan menerimanya. Shah harap mama juga boleh menerima pilihan Shah sekiranya Shah membawa orang yang Shah cintai.’
Akhirnya mereka semua membuat pakatan untuk menyelesaikan hal yang tidak beres tadi.
****************************************************
Hari ini Syed Shahrul akan diperkenalkan dengan wanita yang akan menjadi suri hidupnya. Dia terdengar bunyi bising di bawah rumahnya lalu dia mengambil keputusan untuk pergi melihat. Dari atas tangga dia melihat sesusuk tubuh yang amat dia kenali tetapi amat berlainan hari ini kerana perempuan itu memakai baju kurung dan memakai tudung. Hatinya berdebar-debar...adakah perempuan itu? Ish takkan la...dia tak pakai tudung tapi kenapa hari ini? Dia ingin sekali melihat wajah itu.
Tiba-tiba wanita itu berpaling kearahnya sambil tersenyum manis. Syed Shahrul tergamam apabila melihat perempuan itu adalah perempuan yang sama yang dijumpainya di restoren dan perempuan itu juga yang melanggarnya. Dia tidak membalas senyuman yang diberi kerana menyangka itu ialah senyuman sinis yang sengaja diberikan untuk menggodanya.
` Ceh, perasan alim la pulak minah ni...siap pakai tudung lagi.’ Gumamnya di dalam hati lalu terus menuju kearah sofa yang bertentangan dengan wanita itu. Dia duduk di sebelah mama dan papanya. Mamanya tersenyum lalu memperkenalkan kepada bakal besannya.
` Dato’ dan datin.... ini lah anak saya. Syed Shahrul Akmal. Dia yang menerajui syarikat kami yang satu lagi tu. ’ kata Datin Sharifah Ailah sambil menepuk-nepuk bahu anaknya. Syed Shahrul tersenyum manis sambil meminta diri untuk keluar ke kolam hadapan rumahnya. Dia juga meminta izin untuk bercakap dengan anak mereka.
Mereka sama-sama keluar sambil duduk di atas bangku di hadapan kolam itu. `So, awak ni pandai berpura-pura ya?’ soal Syed Shahrul sambil merenung muka wanita dihapannya dengan pandangan yang tajam dan sinis.
` Apa maksud awak? Saya tak faham la. Awak kenal saya ke?’
` Tak rimas ke pakai baju kurung? Dah tu pakai tudung pulak. Saya kesian kat mak awak dapat anak yang pandai bersandiwara macam ni. Hei lebih baik awak jadi diri awak yang sebenar. Geli saya tengok awak pakai macam ni. Cakap pula bersaya awak. Dulu tak ade pulak awak cakap macam ni.’ Syed shahrul begitu menyampah dengan perempuan yang berada di hadapannya. Memang dia merindui wajah itu tetapi dia tidak dapat menerima orang yang suka berpura-pura untuk menutup kesalahan diri.
` hei!!! Watch your mouth! Awak ni kenapa hah? Tak habis-habis nak suruh jadi diri saya yang sebenar. It’s me! Inilah saya yang sebenar...mengapa saya perlu menjadi orang lain. Gaya awak bercakap macamlah awak kenal saya. Please la...dahlah...Lea nak masuk. Kalau tujuan awak nak sakitkan hati saya...tahniah. awak dah berjaya. Saya tak faham dengan awak. Saya tahu awak tak suka akan penjodohan ini. Ok. Tapi awak jangan nak fitnah saya macam-macam. Saya sendiri akan bagitahu mama awak yang saya yang tak setuju dengan rancangan ini.’ Selesai berkata-kata Lea ingin berlalu dan tiba-tiba tangannya ditarik oleh Syed Shahrul.
`Tunggu. Kenapa awak berubah? Awak tahu saya telah jatuh hati pada awak sejak mula-mula kita bertemu. Saya tertarik akan wajah awak yang garang tu. Tolong…jangan beritahu mereka yang awak ingin putuskan penjodohan ini. Saya sayangkan awak…Cuma, saya pelik dengan perangai awak. Ok. Just forget what I say before. Now, I want u to marry me. Lea…I love u very much.’ Tangan lea digenggam kemas lalu dikucup. Dia tidak kisah akan perangai Lea yang sering berubah-ubah. Dia lebih senang begini daripada melihat Lea yang dahulu.
`maaf... kita bukan muhrim.’Lea menarik semula tangannya. ` saya rasa awak salah. Awak silap orang. Sebenarnya awak memang tak cintakan saya. Saya dengan orang yang awak jumpa itu berbeza sama sekali. Mungkin orang yang awak jumpa dan orang yang awak jatuh cinta itu ialah...’ tiba-tiba terdengar bunyi orang yang memanggil mereka supaya masuk. Tanpa sempat Lea menghabiskan kata-kata dia terus melangkah ke dalam. Hatinya kuat untuk memberitahu lelaki itu siapa yang sebenarnya lelaki itu cintai...biarlah mungkin suatu hari nanti lelaki itu akan tahu juga. Tiba-tiba terselit perasaan aneh di dalam hatinya. Apakah itu tandanya....?
********************************************
Pada malam itu,
`So. Macamana perasaan Shah kat budak tu? Nak terima tak pilihan mama?’
`mama... thanks sebab memang itulah wanita yang bertakhta di dalam hati Shah selama ini. Kalau boleh mama tak payah buat majlis bertunang. Terus nikah je.’ Cadang Syed Shahrul sambil memeluk bahu mamanya.
`ish kamu ni. Dah kemaruk sangat nampaknya. Nanti mama bincangkan dengan papa. Ni, mama ambil kad budak tu. Dia baru je pulang dari london. Dia sekarang bekerja dengan papanya. Nah ambillah. Boleh kamu call dia.’
Datin Sharifah Aqilah memberi kad yang diterima daripada Lea kepada Syed Shahrul.
`thanks mama...sayang mama. Oklah… shah nak masuk tidur dulu. Assalamualaikum.’ Syed Shahrul terus berlalu ke kamarnya setelah mengucup pipi mamanya.
***********************************************************
Beberapa bulan kemudian…
Trit!!! trit!!! Bunyi yang terhasil menandakan bahawa mesej masuk. Lantas lea terus membuka mesej yang diterima.
+ salam. Awak sedang buat ape tu? Saya mengganggu ke?
- waalaikumussalam. Tak mengganggu pun.
+ Awk busy tak esok? Kalau tak, saya nak ajak awak pergi shopping. Harap awak tak kisah.
- oh…esok saya kena teman adik saya pergi shopping. Kalau awak tak kisah kita pergi sekali lah ya…
+ ok.
***************************************************
Mereka berjanji untuk bertemu pada pukul 10 pagi.
`Hai Lea…’ Syed Shahrul menyapa. Dia terkejut dengan pakaian lea. Sudah beberapa bulan dia keluar bersama tapi tak pernah lihat Lea berpakaian begini. Dia menyangka Lea sudah berubah.
`hei bro? kau ni sape hah sedap engkau je tegur aku…ada aku kenal engkau?’ Amylea terus memarahi lelaki yang menegurnya. Di dalam hati dia berharap agar kakaknya segera sampai. Setelah diamati wajahnya baru dia terperasan sesuatu. Lelaki ini jualah yang membuatkan dia tidak lena.
` eh…kejap. Kau ni kan lelaki yang langgar aku kat restoren hari tu kan?’ tanya Amylea lagi.
Hati syed Shahrul berdegup kencang. Dia masih lagi pelik dengan fenomena yang berlaku. Sebelum dia membuka mulut, tiba-tiba...
`Amy...’ seseorang menyapa dari arah belakang.
` kak Lea’ Amylea terjerit kecil sambil melambai-lambaikan tangannya.
`Awak dah kenal adik saya?’ Tanya Lea sambil memeluk bahu adik kesayangannya.
`emm...’ Syed Shahrul termangu-mangu.
`ok lah...by the way...this is my beloved sister Amylea. Kami serupa kan? Memang orang akan selalu bertukar apabila melihat kami. Shah pun mesti bertukar kan?’ kata Lea sambil tersenyum manja kearah Syed Shahrul.
`oh...hai. saya rasa macam kenal awak ni. Tapi takpe lah mungkin orang lain kot... ok lah sayang jom pergi makan laparlah...’ kata Syed Shahrul kepada Lea. Matanya pula dikenyitkan kepada Amylea. Mereka bertiga berjalan beriringan ke restoren berdekatan. Mata Syed Shahrul masih belum lepas memandang Amylea. Hatinya kuat mengatakan bahawa dia mencintai Amylea bukan Lea...
******************************************************
Semasa berada di restoren, tiba-tiba Amylea meminta diri untuk pergi dahulu. Dia berasa rimas akan perlakuan Syed Shahrul yang asyik memerhatikannya. Dia tidak mahu kakaknya tahu dia mempunyai perasaan terhadap Syed Shahrul.
` Seronok dah jumpa orang yang kamu cintai? Saya tahu awak amat mencintai Amy... kalau tak awak takkan asyik pandang dia dia je.’
` Apa yang awak cakapkan ni. Saya tak faham la...?’sangkal Syed Shahrul.
` Kalau awak nak tahu Amy ialah orang yang awak jumpa kat restoren tu. Saya pun tahu perangai adik saya semakin berubah sekarang. Selepas kejadian kat restoren tu adik saya seperti orang sasau. Kalau saya tanya dia cakap takde ape-ape. Mungkin awak je yang boleh pujuk dia dan merubah perangai dia.’
` Dahlah....awak tahu tak perkahwinan kita telah ditetapkan. Tak ada majlis pertunangan. Kita terus nikah je. Lupakan pasal adik awak tu. Saya tak ade persaan langsung pada dia. Hati saya hanya milik awak sorang je.’ Syed Shahrul seperti tiada perasaan ketika mengucapkan perkataan itu. Dia tahu jika dia membatalkan pernikahan ini mamanya tidak akan setuju.
` Jangan paksa hati awak untuk menerima saya. Saya tak cintakan awak. Saya boleh jelaskan kepada mereka semua yang kamu cintakan Amy. Lagipun Amy ialah adik saya. Saya pergi dahulu.’ Lea terus meninggalkan Syed Shahrul untuk memikirkan cadangannya. Dia terpaksa berkorban cintanya supaya orang yang dia sayang akan bahagia selamanya.
*************************************************************
`Shah! Apa yang kamu buat sampai Lea nak batalkan pernikahan ni ? Mama tahu ini mesti angkara kamu. Mama nak kamu pergi minta maaf dengan Lea sekarang jugak.’ Kemarahan mamanya memuncak apabila melihat anaknya hanya berdiam diri. ` CAKAP!!!!!’
` mama... Shah cintakan orang lain ma...bukan Lea. Nanti shah bawakan orangnya. Mama mesti terkejut apabila tengok dia nanti.’
`Boleh mama tahu siapa?’
`Sebenarnya, orang yang saya cintai itu ialah Amylea. Adik Lea ma.’
`Macam mana boleh jadi macam ni? Kan kamu sukakan Lea. Ke adik dia yang goda kamu sampai kamu ubah fikiran?’ tanya Datin sharifah Aqilah dengan sambil menyilangkan dua belah tanganya.
`Tak mama, Amy tak salah ma. Amy tak goda Shah pun. Shah minta sangat-sangat dekat mama supaya terima Amy. Mama... shah akan bawa juga dia jumpa mama walaupun mama tak terima dia.’ Sudah puas dia memujuk mamanya. Dia tidak tahu mengapa mamanya tak suka kepada Amylea. Setahunya mamanya tidak pernah melihat Amylea sebelum ini.
*************************************************
`AMY!!!! Please....’ panggil Syed Shahrul sambil mengejar Amylea yang meninggalkannya. Dia harus membuat perhitungan hari ini juga. Dia harus memberitahu segalanya.
`Kau nak apa? Dahlah...aku tak nak tengok muka kau.’ Amylea ingin meneruskan langkahnya tetapi dihalang oleh Syed Shahrul.
`Kenapa awak tinggalkan saya dan kakak awak di restoren hari tu? Awak tahu tak saya dah lama tunggu untuk berjumpa awak semula. Saya tahu saya silap. Awak tahu tak yang saya sangat sayangkan awak. Saya cintakan awak. Tolonglah...’Syed Shahrul merayu kepada Amylea.
`kau ni kan... aku tak faham dengan kau. Kau kata kau sayang dan cinta kat aku...tapi, kenapa kau panggil kakak aku sayang? Aku mengaku aku pun ada hati kat kau masa kita mula-mula berjumpa dulu. Tapi aku tak boleh cintakan kau sebab kau bakal menjadi abang ipar aku. Dah lah...kau tak payah cari aku. Aku tak nak musnahkan kebahagiaan orang lain. Aku tahu kakak aku cintakan kau sepenuh hatinya. Hanya dia yang layak kat engkau. Cuba kau bukak mata kau luas-luas...kau tak nampak ke aku ni jenis yang macam mana? Huh!!!’ Amylea mengeluh.
`Saya tahu. Tapi...walaubagaimana sekalipun saya tetap cintakan awak. Kami dah putus. Kakak awak yang putuskan semua ini. Dia yang rela hati berkorban untuk kita. Tolonglah hargai jasa kakak awak.’
Amylea terkesima. Dia tidak menyangka bahawa kakaknya sanggup berkorban sejauh itu untuk dirinya. Dia harus berfikir sedalam-dalamnya. Memang dia amat menyintai lelaki ini. Tapi dia harus punyai masa untuk memikirkannya.
`Saya tahu susah untuk awak terima. Tapi tolonglah fikirkannya. Kalau awak sudah bersedia awak bagitahulah saya. Saya sentiasa menanti awak sampai bila-bila.’ Syed Shahrul segera ingin beredar apabila melihat wanita pujaannya hanya membatu. Apabila kakinya ingin melangkah dia terdengar sayup suara yang memanggilnya.
`Shah...sa...saya terima awak. Saya sayangkan awak…saya juga cintakan awak. Awak tahu betapa sakitnya hati saya apabila saya tahu awak nak kahwin dengan kakak saya? Tolonglah…bagi saya peluang.’ Rayu Amylea.
`apa? Betul awak sanggup terima saya?’ Amylea menganggukkan kepalanya. ` Terima kasih Amy kerana terima saya. Baiklah... esok awak datang ke rumah saya. Mama saya nak jumpa. Kalau boleh awak datang dengan kakak awak. Segala masalah boleh selesai esok.’
Amylea hanya mengangguk. Dia tersenyum bahagia.
*****************************************************
Assalamualaikum...
Terdengar orang memberi salam, Datin Sharifah Aqilah terus meluru kearah pintu untuk melihat. Dia membuka pintu dan terkejut melihat Lea bersama dengan adiknya. Dia mengagak bahawa perempuan itu ialah pilihan hati anaknya. Dia melihat dari atas ke bawah untuk membuat penilaian. Pakaian yang dipakai oleh Amylea amat berbeza dengan pakaian Lea. Amylea hanya memakai seluar jeans biru dan dipadankan dengan baju blaus putih paras pinggang dan tersisip topi di atas kepala menutupi rambutnya yang pendek. Berbeza dengan Lea yang memakai baju kurung dan bertudung.
Datin menjemput mereka masuk.
`Eh, Lea...masuklah. bawak adik sekali.’
`Apa Khabar auntie? Mana Shah?’ Tanya Lea sambil bersalam dengan Datin Sharifah Aqilah dan diikuti pula dengan Amy. Belum sempat mengucup tangan Datin Sharifah, wanita tua itu melarikan tanganya. Amy terkejut dengan tidakan drastik bakal ibu mertuanya hanya berdiam diri memendam rasa.
`Entahlah Lea. Bakal isteri datang pun buat tak tahu je. Duduklah...nanti auntie suruh bibik buatkan air ya.’ Kata Datin Sharifah sambil memandang sinis kearah Amy.
Amylea terkulat-kulat mendengar sindiran bakal ibu mertuanya. Apa salahnya? Kenapa dia dilayan sebegitu rupa. Adakah kerana pakaian yang dipakai tidak menepati citarasa bakal ibu mertuanya?
Tidak lama kemudian Syed Shahrul turun sambil memegang sesuatu. Dia tersenyum kepada tetamunya. Apabila matanya bertemu dengan Amylea, senyumannya semakin melebar.
Datin Sharifah yang melihat kelakuan anaknya dengan Amylea hanya mencebikkan bibir tanda meluat. Dia memanggil Syed Shahrul supaya duduk di sebelahnya. Hatinya semakin sakit apabila melihat anaknya menuju kearah Amylea dan duduk di sebelah Amylea.
`Hah...Shah. macamana dengan majlis pernikahan kamu. Nak teruskan dengan perempuan ni ke?’ tanya Datin Sharifah dan sekali lagi menyakiti hati Amylea.
`mama...’ tegur Syed Shahrul sambil menatap wajah wanita yang dicintainya itu yang sedang tunduk. Mungkin terasa hati agaknya. Dia menggenggam tangan Amylea yang lembut itu seolah-olah memberi semangat.
Lea yang tidak tahu apa yang berlaku sebenarnya terus mencelah... `Mm...auntie kalau boleh kita teruskan majlis itu seperti biasa. Cuma yang berbezanya Amy yang menggantikan saya. Mesti tiada orang yang perasan agaknya sebab muka kami serupa. Tentang tarikh perkahwinan tu...kita teruskan pada hari yang sama. Lagipun persiapan telah dibuat. Kan shah?’ tanya Lea mengharapkan Syed Shahrul bersetuju dengan rancangannya. Majlis perkahwinannya sudah ditetapkan hujung bulan ini.
`A’ah...ma...betul juga cakap Lea tu. Hai..tak sabar rasanya nak tunggu hari itu kan sayang...’ ucap Syed Shahrul sambil tersenyum melihat Amylea. Amylea hanya tersenyum kecil sambil menundukkan wajahnya yang sudah berubah rona itu. Dia mencubit kecil lengan Syed Shahrul sambil menjeling kearah Datin Sharifah dan kakaknya yang berada di situ. Kedua-dua mereka buat-buat tak nampak apa yang berlaku. Datin sharifah mencelah...` oh ya, kamu berdua makan tengah hari kat sini lah ye. Kita masak sama-sama. Mama pun nak merasa air tangan bakal menantu mama. Boleh kan Amy?’ tanya Datin Sharifah sambil memandang kearah Amylea dengan pandangan yang tajam persis seekor singa sedang memerhatikan mangsanya. Bila-bila masa sahaja dia akan menerkam.
Amylea terkedu seketika. Mukanya pucat lesi. Bukannya dia tidak tahu memasak tetapi dia sudah lama tidak memasak kerana sibuk belajar. Memang orang tidak mempercayainya sekiranya dia mengatakan dia pandai memasak. Hanya orang yang dekat dengannya sahaja yang mengetahui bakatnya dalam memasak. Jangan pandang orang yang bersifat kasar ini tak tahu memasak. Tengoklah nanti.
**********************************************************
Pada hari perkahwinan...
Kepada: kak Lea...
Assalamualaikum wbt. Tujuan Amy menulis warkah ini adalah untuk memberitahu akak bahawa Amy akan membawa diri ini jauh ke negeri orang...Amy harap kakak dapat menggantikan tempat Amy semasa majlis berlangsung. Amy juga berharap kakak dapat membahagiakan Shah. Maafkan Amy sekiranya amy ada lukakan hati akak. Tapi, apa yang Amy buat ini adalah untuk kebahagiaan akak. Amy tahu akak amat menyintai shah. Sedangkan akak sanggup berkorban untuk Amy...kenapa tidak Amy? Akhir kata, sambutlah salam daripada Adikmu yang paling comel. Amy. Wassalam.
` Ya Allah!!! Amy...’ jerit Lea sambil terduduk di sisi katil. Lea segera mencapai handy nya lalu mendail nombor Syed Shahrul.
`hallo...shah...’ Lea menceritakan segalanya kepada Syed Shahrul.
Akhirnya hanya keluhan yang tersua dibibirnya. `Lea...bersabarlah...mungkin ini sememangnya jodoh kita. Takpelah kita teruskan perkahwinan tu.’ Ujar Syed Shahrul walaupun hatinya dipagut rasa pilu.
` Aku terima nikahnya Lea Azlynn binti Kamarul dengan mas kahwinnya RM99.00 tunai.’
Termeterai sudah ikatan ijab kabul antara Lea dan Syed Shahrul Ashraf . Akhirnya mereka bahagia dan menerima suratan yang tersurat. Di sebalik kegembiraan itu, terselit sebuah kedukaan bagi dua orang insan yang saling mencintai.
Setahun kemudian...
` Abang, saya rindukan Amy. Dah setahun dia tinggalkan kita.’ Lea meluahkan isi hatinya kepada suami yang tercinta sambil mengusap perutnya yang boyot berusia enam bulan itu.
` Sabarlah...apa kata kita pergi melawat dia. Nak tak? Kan hari tu dia hantar telegram yang menyatakan bahawa dia tidak apa-apa di sana. Nasib baik ada dia. Kalau tidak, kita tidak mungkin akan bersatu. Nanti abang bagitahu adik abang kalau-kalau dia nak ikut sekali.’
` Baiklah bang. Saya sayang abang.’ Ujar Lea sambil mengucup dahi suaminya. Hubungannya kini bertambah erat dan bakal diserikan dengan bayi yang bakal lahir nanti.
************************************************
Di london...
` Assalamualaikum.’ Lea memberi salam sambil menggamit suaminya di sisi.
` waalaikumussalam.’ Jawab seseorang sambil membuka pintu. Matanya membuntang apabila melihat kakaknya dengan seorang jejaka yang tidak asing bagi dirinya. Dia mempersilakan tetamunya masuk. Dia mengarahkan seorang rakannya untuk melayan tetamu sementara dia pergi menyediakan minuman.
` kenapa kak Lea datang tak beritahu?’ soal Amy sambil menatang dulang yang berisi air.
` saja nak buat surprise. Amy dah banyak berubah sekarang ye?’ soal Lea apabila melihat adiknya kini menjadi lebih feminin. Dengan lagaknya sekarang sudah tak seperti dahulu. Dia juga ingin meminta maaf dengan adiknya yang telah berkorban untuk dirinya.
` tak adalah kak...minumlah air bujang je.’ Matanya tertaut dengan pandangan jejaka di hadapannya. Segera dilarikan anak matanya.
` Sebenarnya abang shah dan kakak nak bagitahu sesuatu. Sebenarnya semasa perkahwinan tu...’ tiba-tiba bunyi loceng menandakan ada seorang lagi tetamu yang datang.
` exuse me... biar Amy yang pergi tengok.’ Ujar Amy sambil berkejaran ke muka pintu. Lea dan Shah juga turut serta ke muka pintu kerana dia tahu siapa tetamu yang datang.
Amy membuka pintu yang tertaut rapat itu dan hampir tersembul biji matanya melihat seseorang yang amat dirinduinya.
`eh...awak? habis tu kat dalam tu siapa?’ tanya Amy dengan lagak hairan.
` Amy...sebenarnya kak tak kahwin dengan kekasih Amy. Abang Shah ni ialah abang kepada kekasih awak. Sebenarnya akak pun tak tahu yang akak kahwin dengan orang lain. Dah jodoh kami kan?’ ujarnya sambil memeluk bahu suaminya.
` sayang... kalau sayang nak tahu abang shah ialah kembar saya. Nama kami pun serupa tapi nama kat belakang je lain. Nama saya Syed Shahrul Akmal manakala nama abang shah pula Syed Shahrul Ashraf. Memang masa tu saya tak tahu nak buat apa. Awak tinggalkan saya macam tu sahaja. So, saya ambil keputusan minta abang yang kahwini Kak Lea.’ Ujar syed Shahrul Akmal sambil memegang tangan Amy untuk meminta pengertian.
` kenapa awak buat macam ni? Awak...’ amy masih lagi merenung muka kedua orang kembar itu dengan perasaan yang tidak percaya.
Akhirnya Abang Shah bersuara. ` Adik Amy...jangan ingat adik je yang ada kembar. Abang pun ada kembar jugak. Nanti adik pun akan dapat anak saudara kembar jugak.’ Kata abang shah sambil menjeling isterinya manja.
` ok lah...senang cerita...Amylea Zahra…will you marry me?’ Tanya Syed Shahrul Akmal sambil menyua kan sebentuk cincin yang bertakhtakan berlian di atasnya.
Akhirnya Amylea menganggukkan kapala menandakan setuju. Pasangan kembar itu bahagia sampai ke anak cucu. Rupa-rupanya Datin Sharifah Aqilah sudah lama menanti untuk mendapat menantu yang pandai memasak seperti Amylea. Dia tidak menyangka bahawa menantunya boleh memasak makanan sesedap itu. Dia juga meminta maaf kepada Amy kerana sikapnya yang suka berprasangka buruk terhadap orang lain. Mereka sekeluarga akhirnya diberikan rezeki yang melimpah daripada-Nya. Insyaallah.

6 comments:

  1. waaa.......
    coolnya,
    best gile :)
    peace xD

    ReplyDelete
  2. tipah tertipu..well done dear!!keep up the good work..ok?

    ReplyDelete
  3. BayuTimur said...

    tipah tertipu...

    Mr. Alchemist said back...

    Why U use "tipah tertipu"??

    ReplyDelete
  4. `tipah tertipu' tu sbbb dia ingat kawen ngan pakwe org laen la....

    ReplyDelete
  5. ok tuh sya.. cool.. sweet..

    ReplyDelete