WELCOME TO MY BLOG~ FOLLOW AND LEAVE A COMMENT

Wednesday, December 30, 2009

CINTA KEY CHAIN.........


`Mierul, kasi balik wana punya key chain. Kalau tak Wana cakap kat Abang Haikal.'ujar wana sambil merengek-rengek meminta Amierul memulangkan Key chain yang dibeli oleh ibunya semasa berkursus di Pulau pinang.


`HA..haha, kalau wana nak wana kejar la mierul.'Dia segera berlalu dari situ sambil membawa key chain Wana. Wana menangis teresak-esak sambil megngejar Amierul yang sudah jauh meninggalkannya. Dia begitu sayangkan key chainnya itu. Dia berazam untuk mendapatkannya kembali.

Selama seminggu Wana tidak keluar rumah akibat mogok terhadap Amierul, akhirnya dia dapat menerima kenyataan bahawa dia tidak akan pernah mendapatkan semula key chain berbentuk hati miliknya itu. Baginya key Chain itu sangat istimewa kerana itu merupakan hadiah ulang tahunnya yang ke lima pada masa itu. Amierul pula sudah berpindah ke bandar bersama kelurgannya kerana mengikuti bapanya yang bertukar tempat kerja di sana sebagai seorang doktor.

*********************************************************************

Sepuluh tahun berlalu,

`Wana...!!!' farah terjerit-jerit memanggil Wana yang sedang makan di kantin bersama teman-temannya yang lain.

`Wei...farah kau ni nape? Dah kene sampuk ek?'ujar Wana apabila melihat temannya yang sudah berpeluh-peluh setelah tamat sesi larian maratonnya tadi.

`Bukanlah wei. Aku ade berita gempak nak bagitau nih.'tercungap-cungap cara percakapannya akibat keletihan. Segera disambar air sirap yang sedia terhidang di atas meja temannya itu.

`woi!!! kau minum air aku tu pe hal?' sergah Ziera yang dari tadi asyik melihat gelagat temannya itu yang sudah dicopkan sebagai wartawan tidak rasmi sekolah. Semua hal yang berlaku di sekolah ada di dalam pengetahuannya.

`sowi ar...dahaga sangat nih.' katanya sambil meraih tangan temannya lalu dkucup.

`Dah la tu...kau kata ade berita gempak ape dia?'tanya Wana tidak sabar untuk mengetahui gosip-gosip terkini yang berlaku di sekolah.

`Korang tau tak...ade budak baru yang masuk sekolah kita la. Budak form 4. Hensem beb!. Aku dengar dia datang dari bandar. Abang dia lower six. hensem jugak...wah...cair aku kau tau!!!' ujar farah sepenuh hati sambil merapatkan tangnnya ke dada.Nampaknya macam dah gila bayang.

`hah? betul ker mana kau tau?' tanya Wana dan Ziera serentak. Mereka sudah mulai bersemangat untuk memulakan perbualan.

`Aku kan wartawan tak rasmi sekolah....'ujar farah sambil menunjuk diri sendiri. Mereka bertiga terus sahaja bercakap tentang budak lelaki yang baru datang ke sekolah mereka itu. sudah setengah jam mereka bercakap tentang kewujudan budak baru itu.

`ehem!!ehem!!' mereka bertiga berhenti berbual. Seraya itu mereka berpaling lalu tersengih melihat seorang lagi rakannya itu sedang menyilangkan tangan.

`Eh, Saira. Aku lupa pulak kau ada kat sini.' ujar salah seorang daripada mereka sambil tersengih-sengih macam kerang busuk.

`Lailahaillallah...kamu bertiga ni memang tak boleh dengar tentang lelaki hesem ya? Asyik mau ambil tahu sahaja. Awak semua tahu tak yang saya dah lama duduk kat sini. Kamu tak hiraukan saya pun. Sekarang ni...masa rehat dah habis. Jom lah masuk kelas. Kalau nak tunggu kamu semua habis cerita alamat sampai ke malam lah jawabnya.' Saira segera berlalu menuju ke kelasnya. Dia sengaja pura-pura merajuk dengan kawan-kawannya itu. Ketiga- tiga orang rakannya itu juga bergegas menuju ke kelas masing-masing.

Mereka lihat sahaja Saira berlalu. Masing-masing menjadi kelu untuk berbicara. Mereka bertiga segera bangun untuk memujuk rakan mereka yang tengah hot itu. Mereka mengakui rakan mereka yang sorang itu amat anti akan lelaki.


***************************************************************

Loceng yang berbunyi menandakan tamat sudah sesi persekolahan. Keempat-empat rakan baik itu bergandingan keluar dari kawasan sekolah menuju ke perhentian bas. Setibanya di sana, mereka melihat sudah ramai murid yang berebut-rebut untuk menaiki bas. Mereka juga tidak melepaskan peluang untuk berebut sama. Akhirnya, mereka dapat meloloskan diri ke dalam bas yang sempit itu.

`eh, korang hari ni banyak kerja rumah la. Apa kata korang datang rumah aku, kita buat sama-sama.' Wana memberi cadangan kepada rakan-rakannya. Selain itu, mereka boleh juga membuat perbincangan memandangkan peperiksaan PMR bakal menjelang tak lama lagi. Dua orang rakannya hanya setuju sahaja kecuali Saira.

`Wana...maaf. Saya tak boleh datang. Nenek saya sakit. Saya kena jaga nenek saya.'kata Saira. Dia tahu rakannya kecewa dengannya kerana tidak dapat mengikuti menelaah bersama. Dia juga berasa sedih...tetapi memandangkan neneknya tidak berapa sihat dia terpaksa tidak mengikuti rakannya itu. Sejak kecil lagi dia ditinggalkan di rumah neneknya. ibubapanya berhijrah ke kota untuk bekerja. sering kali juga dia kesepian tanpa orang tuanya di sisi. Tetapi, mujur ada opahnya yang setia bersamanya dan tempat dia mencurahkan kasih sayang.

`oh, takpelah kalau macam tu. Hah! apa kata esok kita stayback kat sekolah. kita study kat library la...bukan lama, sekejap je, boleh tak?' tanya Wana dengan penuh harapan. Akhirnya Saira hanya memnganggukkan kepala tanda setuju dengan cadangan rakannya itu. Akhirnya mereka sama-sama ketawa.



****************************************************************************


Keesokan harinya...

`ops! sori.' ujar Saira. Buku-buku yang bertaburan itu dikutipnya. Dia memberi semula buku itu kepada tuannya lalu ingin berlalu dari situ.

`eh, tunggu. Saira jangan pergi lagi.' Kaki saira terkaku. Dia memandang jejaka kacak di hadapannya. Lantas dia tersenyum.

`Abang Haikal? Bila abang bersekolah di sini? Abang tinggal kat mana? Mana abang Mierul?' tanya Saira bertalu-talu.

`Hei sayang, mana satu abang nak jawab ni? ok lah....abang baru je daftar sekolah ni semalam. Abang dengan abang mierul datang dengan naik bas jer. Kami tinggal kat asrama. mama dan papa sibuk, tak sempat nak hantar..'

`oh, abang datanglah rumah hari minggu ni. Jenguk nenek...dia rindu kat abang tau.'

`insyaallah...eh, Saira belum jumpa abang mierul kan...? Dia tanya jugak Saira semalam. Kami cuba cari Saira tapi tak jumpa. Pergilah jumpa dia kat kelas 4 Mawar. '

`ok. bye bang. jumpe lagi...'


Dia segera berlalu dari situ. Dia ingin menapakkan kaki ke kelas 4 Mawar. Dia melihat ada orang sedang bertengkar di hadapan bilik darjah. Melihat susuk tubuh itu, dia tahu siapa gerangannya. Dia segera ke sana.

` Ya Allah...Wana. Dah la tu....jangan lah gaduh dengan dia lagi.' pujuk Saira sambil menarik lengan rakannya itu. Dia tidak mahu Wana bergaduh dengan Abang Mierul.

`Lepaskan aku...Saira. Aku nak ajar budak yang kurang ajar ni. Sedap dia je tuangkan air kat baju aku. Habis lecun tau. Nasib baik cuma air masak je.' kata Wana sambil cuba untuk memukul Mierul.

`Wei...mana ada aku curahkan kau air. Aku terlangar kau dan pastu air tu tumpah sendiri kat baju kau.'ujarnya sambil menahan diri agar tidak tergelak. Dia tahu dia yang salah kerana tanpa sedar air itu dicurahkan kepada wana. Dia sebenarnya asyik melihat Wana yang manis itu. Sejak pertama kali melihat, dia seperti sudah jatuh cinta.

`ok lah...Dahla wana, dia tak sengaja tu. Jomlah.' Saira menarik Wana menuju ke kelasnya. Selepas menenangkan kawannya, dia segera ke kelas Mierul.

`Abang Mierul....' panggil Saira.

`eh, bukan ke kau ni kawan minah tadi tu?'tanya mierul.

`Ish...abang ni. Takkan la bang tak perasan...cuba lihat betul-betul. kenal tak?' ujar saira sambil menunjukkan mukanya. Mierul membelek-belek muka saira lantas menguntumkan senyuman.

`ni Saira kan? betu ke ni? eh, lama tak jumpa. dah dekat tiga tahun dah. Saira apa khabar?' tanya Mierul.

`Baik... kenapa tak kenal Saira? Kenapa abang lama dah tak balik... rindulah.'ujar Saira. Dia sememangnya lebih rapat dengan Mierul berbanding Haikal.

'Abang pun rindu juga.' Ruang yang tadinya kosong kini terisi semula. Lenyap sudah muka ayu Wana yang memarahinya tadi. Dia amat merindui Saira. Dia sering meminta orang tuanya pulang ke kampung untuk bertemu dengan Saira dan nenek.

`eh, abang...tadi kenapa?'

`hah? oh, tadi tu abang tak sengaja je. abang khayal kejap...' dia tersengih sumbing.

`ha...mesti abang ni ada hati kat Wana kan? ok, takpe...saira boleh tolong adjustkan untuk abang.'

`hei...tak payah la.'

`ish...takpe la....bye. Saira masuk kelas dulu.'ujar Saira sambil berlalu...

***********************************************************

Sebulan berlalu, dengan bersusah payahnya Saira cuba merapatkan rakannya kepada mierul Akhirnya, mereka sudah menjadi pasangan kekasih. Kalau dahulu Mierul yang rapat dengan Saira, kini Haikal pula yang mengambil alih tempatnya. Mereka bercadang untuk mengulangkaji bersama di pustaka. Tidak ketinggalan juga waratawan tidak rasmi sekolah itu dan seorang lagi kawannya.

Mereka mengadakan perbincangan di dalam kumpulan di perpustakaan. Haikal juga ingin mengumumkan sesuatu.

`ehem...sebenarnya hari ini ialah hari atau minggu terakhir abang ada kat sini. Abang dapat tawaran ke Kolej. Abang terpaksa pergi. Kepada adik-adik sekalian, abang nak mintak maaf. Abang harap, Mierul dapat menjaga kamu semua termasuk orang yang abang paling sayang iaitu Saira. Mirul tolong jagakan Saira ye...dan lain-lain juga.' ucapnya dengan penuh mengharap dan sangat bermakna sambil memegang bahu adiknya.

Saira terkesima. Orang yang paling dia sayang akan pergi meninggalkannya. Dia berasa amat kecewa. Tapi, sekurang-kurangnya dia masih lagi mempunyai abang mierul. Akhirnya, dia redha.



***************************************************************************

Beberapa bulan berlalu...


Peperiksaan percubaan semakin hampir. Kini mereka lebih kerap ke pulang lewat untuk mengulangkaji pelajaran dan kelas tambahan.

`Mierul...kenapa sejak akhir-akhir ni Mierul suka menjauhkan diri daripada Wana? Wana ada buat salah ke?'tanya Wana. Dia perasan Mierul seakan ingin menjauhkan diri daripadanya. `Wana tengok mierul asyik mendekati Saira je?'

`Wana...kenapa ni? Mana ade mierul buat macam tu. Mierul cuma sayangkan wana je. Wana tak ingat ke pesanan abang Haikal supaya mierul menjaga saira?' kata mierul cuba menegakkan kebenaran.

`Wana tahu...tapi mierul macam lebihkan dia je. Ke abang cintakan dia?'tanya wana serkap jarang.

`Dahla Wana...sebelum mierul naik angin baik wana berhenti!!! aku bosan tau!!!!'' mierul menengking wana lalu meninggalkan dia sendirian di taman sekolah.

Wana menghemburkan air matanya. Dia tidak menyangka Mierul akan berubah disebabkan rakan karibnya sendiri.


`Abang? kenapa ni...? abang ada masalah dengan Wana ke? sejak kebelakangan ni abang macam tak ceria je...Saira risau la bang. Saira rindukan abang yang dahulu...seorang yang periang dan klakar.' ujar Saira sambil menggosok-gosokkan telapak tangan Mierul. Mierul seolah-olah mendapat kekuatan apabila tangannya digenggam erat oleh Saira.

`taklah...Sayang jangan risau, abang takde masalah dengan dia pun. Mungkin dia masih belum mengetahui hal sebenar... lupakanlah. Abang ade sesuatu nak kasi sama Saira. Nah...' dia menghulurkan key chain yang sekian lama disimpannya. 'Abang tahu key chain ini akan terlepas jua dari tangan abang seperti tuannya juga...' ujar mierul sambil mengesat air matanya. Saira segera mengesat air mata yang masih lagi bersisa di pipi mierul dengan sapu tangannya.

Tanpa disedari, terdapat dua pasang mata yang menyaksikan adegan antara mierul dan saira. Mereka berura-ura untuk memberitahu kepada Wana tentang kejadian tersebut...


****************************************************************************

`HAH!!! korang biar betul...patutlah selama ini dia sering mengelak daripada aku..." ujar Wana sambil bersedia menggenggamkan penumbuknya.

`hei...takkan la kami nak bohong pulak. Kau masih tak kenal aku ke? nie bakal wartawanlah......" ujar farah sambil diapit oleh ziera di sebelahnya.

`ye aku percaya kau....thanks for the information...kaulah sahabat baik aku dinia akhirat.' Dia akan mencari bukti tentang cerita itu.....


**************************************

`Abang....'

`eh, saira nape ni?' Dia tidak betah melihat Saira menangis teresak-esak.

`Abang, Saira cuma dapat 2a je trial.'

`eh, kenapa nangis? dah la....ok lah tu daripada tak dapat apa-apa...dah la tu syh!!!' Mierul memeluk Saira erat sekali. Saira kembali tenang. Tiba-tiba...

`owh...ini kerja korang ye. patut la kau asyik nak mengelak daripada aku. Rupa-rupanya kau ada skandal ngan perempuan sundal nie...argh....meh aku ajr pompuan nie...'Wana segera menerkam kearah Saira tetapi dihalang oleh mierul.

`Stop it! kau tak layak nak sentuh saira. Pergi kau dari sini. Mulai hari ni kita putus. Buat pengetahuan kau aku lebih sayangkan Saira daripada kau.' mierul segera menarik lengan Saira lalu berlau dari situ...


Semenjak peristiwa itu, mereka tidak lagi rapat seperti dahulu...Saira hanya mendiamkan diri. Dia pernah cuba menerangkan hal yang sebenar tapi gagal. Dan selepas itu, dia mendapat tahu bahawa Wana sudah berpindah ke kota. Dia begitu hampa sekali.


**********************************************************


Sepuluh ahun kemudian....


`Eh, ini Saira kan?'tanya Wana.

`WANA!!!!' ujar saira sambil memeluknya. Keadaannya yang kini berbadan dua menyukarkannya untuk bergerak.

`Wah.... dah memboyot nampak. Ni mesti anak Mierul kan? Jadi jugak kau dengan dia.' ujar Wana ikhlas. kini dia dapat menerima kenyataan bahawa Mierul bukan miliknya.

Muka Saira berubah rona. Sesungguhnya dia amat malu terhadap rakannya. Dia ingin meminta maaf. Ada satu lagi perkara yang hendak diberitahu kepada rakannya itu.

`erm...Wana...saya nak beritahu sesuatu, harap awak dapat menerimanya....' belum sempat Saira memberitahu, dia ternampak Mierul yang sedang menyusun langkah ke arah mereka.

`Eh, abang, Abang pergi mana tadi. Dah lama Saira tunggu tau.'ujar Saira sambil menggamit Mierul ke sisinya. Dia memperkenalkan kembali bekas pasangan kekasih itu.

`Hai...lama tak jumpa.' ujar Mierul sambil tersenyum manis ke arah Wana. Wana hanya tersenyum memandang Mierul. Masing-masing kelu untuk berbicara. Akhirnya mereka mengambil keputusan untuk ke restoren yang berdekatan.

`Alang-alang kita dah berkumpul ni, Saira nak cakap sesuatu. Saira nak satukan semula pasangan kekasih yang telah terpisah selama sepuluh tahun....Wana, Saira nak wana kahwin dengan Abang Mierul....Boleh tak?'' tanya Saira penuh mengharap...

`Saira...kenapa ni? Kau tak sayangkan suami kau ke? Hei mierul...kenapa kau diam. Kau pun tak sayangkan bini kau ke? Maaf Saira...aku tak boleh terima. Aku pergi dahulu.' Wana ingin segera berlalu dari situ. Dia tidak ingin menghancurkan rumah tangga rakannya.
Saira hanya tenang di kerusinya. Dia sudah menjangka akan hal itu. Dia tetap akan menyatukan dua insan yang disayanginya itu. Sementara itu, mierul hanya setia di kerusinya. Dia hanya menundukkan muka dan tidak berura-ura untuk bercakap.
`Tunggu....awak masih ingat key chain ini?' tanya saira. `kalau awak nak tahu...tuan empunya key chain ini adalah orang yang paling disayangi oleh mierul.'
`mana awak dapat benda ni? dah dua puluh tahun keychain ini dicuri seseorang.'
`awak nak tahu siapa yang curi?...itulah, mierul awak. Dari dahulu hingga sekarang. Sejak awak pergi meninggalkannya...dia telah memberikan key chain ini kepada saya. dia kata hatinya juga telah hancur....tolonglah.., terima mierul balik. oh ya, saya nak bagi tahu awak satu perkara....sebenarnya, kami bukan pasangan suami isteri. Tapi, kalau awak nak tahu Abang mierul ini ialah abang kandung saya. begitu juga Abang Haikal. Maaf tidak berterus-terang sejak dahulu lagi. Salam....saya nak pergi dah ni. Suami saya sedang menunggu di luar. Kalau awak ada masa datanglah rumah.' saira segera bergegas ke arah suaminya yang menanti diluar. Dia meletakkan key chain di atas meja.
Wana terkesima. Dia tidak tahu untuk memulakan perbualan dengan Mierul. Dia mengakui dia bersalah kerana tidak mahu mendengar kebenaran yang ingin disampaikan oleh Saira dahulu.
`So, macamana....would you merry me?' tanya Mierul.
Wana hanya tersenyum bahagia. Dia menganggukkan kepalanya. Dia tidak tahu bagaimana perasaannya sekarang. Hanya linangan air mata yang menggambarkan betapa bahagianya dia sekarang.
Akhirnya, mereka membina keluarga yang bahagia....bersama-anak-anak yang bakal lahir ke dunia nanti.
***************************************************************


TAMAT...

3 comments: